marți, 27 septembrie 2011

Facebook


facebook cu pronunția /'feis.buk/ (v. AFI), o expresie engleză care s-ar traduce liber prin „cartea cu fețe”, înseamnă inițial albumul de sfârșit de an școlar (anuar, numit uneori și trombinoscop) pe care elevii îl alcătuiesc din fotografiile făcute în ultimul an, dăruindu-și-l personal. facebook mai este un sit web de tip rețea socială din Internet, creeat de către Mark Zuckerberg în anul 2004 pentru a oferi posibilitatea de a contacta persoane apropiate, dar și persoane încă necunoscute. În acest moment facebookeste una dintre cele mai răspândite rețele sociale din lume. Utilizatorii pot intra în această rețea din orice loc unde există acces la Internet pe baza unei parole, stabilite inițial odată cu completarea formularului de înscriere conținând o serie întreagă de întrebări personale. În prezent (septembrie 2011) situl facebook are circa 750 mil. membri în toată lumea [1]. Apreciat a fi al doilea sit social mondial după google.com, luat după numărul de vizite, facebook face parte din fenomenul recent denumit Web 2.0.
Creat inițial la HarvardSUAfacebook era la origine o rețea socială închisă a studenților acestei universități; ulterior ea s-a deschis și altor universități americane. La început verificarea apartenenței la universitate se făcea prin adresa de poștă electronică (e-mail) a studentului, dar începând din septembrie 2006 rețeaua este deschisă tuturor. Imediat rețeaua facebook a devenit foarte populară dar și controversată, fiind interzisă în câteva țări dinOrientul Mijlociu. De asemenea, prin intermediul acestei rețele au fost provocate și coordonate unele manifestații protestatare din Republica Moldova și Iran.
În primele nouă luni din anul 2010 facebook a înregistrat un profit net de 355 de milioane de dolari la venituri de 1,2 miliarde de dolari [2].
În România facebook avea 0,5 milioane de utilizatori în ianuarie 2010 și 2,4 milioane în ianuarie 2011 [3]. În septembrie 2011 România avea peste 3,7 milioane de utlizatori de facebook [4].

Cuprins

 [ascunde]

[modificare]Istorie

În februarie 2004 Mark Zuckerberg a fondat rețeaua „The Facebook”, având la început denumirea „thefacebook.com”. facebook, lansată inițial ca o rețea universitară, a fost extinsă apoi la angajații unor companii ca Apple și Microsoft.

[modificare]Surse financiare

Investiția inițială pentru facebook a fost de 500.000 $ în anul 2004 de la cofondatorul Peter Thiel. Aceasta a fost urmată de o investiție făcută de către compania Accel Partners cu suma de 12,7 milioane dolari. În anul 2006 au avut loc convorbiri între Yahoo! și facebook pentru preluarea celei din urmă, dar aceasta nu s-a concretizat.

[modificare]Platforma rețelei

În mai 2007 facebook a lansat o platformă care interacționează cu celelalte pagini web. În același sens s-au lansat și numeroase aplicații prin care utilizatorii pot trimite diferite mesaje celorlalți utilizatori. La câteva luni după lansarea lui facebook a fost inițiată și o aplicație contra mesajelor de tip spam. Varianta „facebook iPhone” a fost lansată în august 2007, iar un an mai târziu, în iulie 2008, existau în total aproximativ 15 milioane de utilizatori. În iulie 2009 se pare că numărul utilizatorilor a atins circa 250 milioane de persoane.

[modificare]Caracteristici

Utilizatorii înregistrați au posibilitatea să-și găsească prietenii, dar și pe orice alți utilizatori din toată lumea, nu numai din țara în care se află. Utilizatorii își pot crea și modifica propriul profil ori de câte ori doresc. Profilele publice pot fi blocate de către alți utilizatori, dar nu și profilele personale. Conform datelor furnizate de către compania comScorefacebook primește majoritatea vizitatorilor săi de la GoogleMicrosoft și într-o măsura mai mică prin Yahoo!. Una dintre cele mai importante și populare caracteristici ale acestei rețele de tip social o reprezintă posibilitatea postării de fotografii. Deasemenea utilizatorii se pot recrea cu diferite jocuri online precum șahul și altele.

[modificare]Controverse

[modificare]Culegerea și vânzarea de informații personale către terți

Încă de la crearea sa facebook a făcut obiectul unei controverse privind respectarea vieții private a utilizatorilor. Aplicația utilizează informațiile personale ale utilizatorilor cu scopul de a introduce anunțuri publicitare adaptate profilului fiecărui utilizator în parte și chiar de a vinde aceste informații unor intreprinderi private, așa cum și este menționat în carta facebook cu privire la viața privată. Acastă cartă indică pe de altă parte că facebook poate recolta informații despre membrii săi și din surse exterioare rețelei, cum ar fi ziarele, bloguri sau orice alte surse din cuprinsul Internetului.
Informațiile despre utilizatori sunt colectate de către facebook pentru amelioarea continuă a bazei sale de date și pentru a permite clienților săi (plătitori) să adreseze mesajele lor publicitare cu mai mult succes, cunoscând comportamentul de consum al utilizatorilor. Grație reclamelor de la facebook siturile terților pot folosi informațiile adunate de facebook pentru a trimite publicitate țintită în funcție de profilul utilizatorului: aceste mesaje pot face uz, de exemplu, de date despre sexul, nivelul studiilor, opiniile politice, religia, locurile de muncă sau posturile ocupate de utilizatori [5] .

[modificare]Consecințele divulgării vieții private

Încă de la crearea sa facebook a făcut obiectul unor controverse privind respectul vieții private a utilizatorilor. Cele mai mari nemulțumiri sunt legate de ușurința cu care datele personale ale membrilor rețelei pot ajunge pe mâna oricui. Utilizatorii pot intra în această rețea din orice loc unde există acces la Internet, pe baza unei parole, stabilite odată cu completarea formularului de înscriere, ce conține mai multe întrebări personale. Din acest motiv, în 2010, peste 30.000 de persoane au renunțat într-o singură zi la contul lor de pe rețeaua de socializare, fiind nemulțumite de problemele de securitate și de confidențialitate. „Ca să fi avut impact, decizia de renunțare ar fi trebuit luată de zeci de milioane de consumatori”, au afirmat însă inițiatorii mișcării de protest.

[modificare]Mișcări și instrumente de luptă contra invadării vieții private

[modificare]Polemica legată de Beacon: despre opt-out și opt-in

[modificare]Viruși

[modificare]Interdicția de acces

[modificare]Note

  1. ^ Reacția specialiștilor la noile schimbări de pe Facebook, Adevărul, accesat la 24 septembrie 2011
  2. ^ Cum arată noua locuință a fondatorului Facebook, 17 Ianuarie 2011, wall-stret.ro, accesat la 12 martie 2011
  3. ^ Peste 10 % din populația României este pe Facebook, 4 Ianuarie 2011, Cristina Negraru, wall-street.ro, accesat la 1 septembrie 2011
  4. ^ Câți utilizatori are Facebook în România, Gândul, accesat la 24 septembrie 2011
  5. ^ „Facebook peut utiliser toutes les données: choisissez vos amis!” [archive], Rue89, 17 février 2009.

[modificare]Legături externe

Un comentariu: